پلنگ نر در سنه کوه چگونه در تلۀ سیمی گُراز گیر افتاد و زنده گیری شد؟

خرید بک لینک

5216 : به قلم مهندس محمد عبدی سنه کوهی 126«پلنگ سنه کوه در تله و زنده گیری آن: وبسایت سنه کوهشب جمعه هفته گذشته ۲۲ اردیبهشت ۹۶ یکی از اتفاقهای بسیار نادر و جالب توجه در سنه کوه اتفاق افتاد. و آن اینکه در ساعت حدود ده صبح جمعه یکی از کشاورزان سنه کوه بنام آقای سعید غلامی برای سر زدن  به گندمزار و زمین رزاعی استیجاری در ملک بس سه سنه کوه می رود که ناگهانی در فاصله بسیار کمی با صدای غرش مهیب پلنگی در جا خشکش می زند. دقت کرد،مشاهده نمود که پلنگ بیچاره در دام تله سیمی گرازگیر قدیمی که در گوشه ای از مزرعه بود به دام افتاد.

مهندس محمد عبدی سنه کوهی. نوروز 1396

آقای غلامی که خود سابقه بیش از سیزده سال محیط بانی و جنگلبانی در شرکت نکاچوب را دارد و طی این  سالها خود از نزدیک با این حیوانات نجیب در ارتباط بوده و علاقه زیادی به طبیعت و حفظ میراث طبیعی دارد؛ اولین چیزی که به ذهنش رسید گزارش این خبر جهت نجات این حیوان نادر و رو به انقراض به محیط بانی اداره محیط زیست منطقه است و … قبل از تماس با اداره محیط زیست فکرهای دیگری به سرش رسید چنانکه بعدا افرادی پیشنهادهای اغواکننده برای فروش پوست آن پیشنهاد داشتند اما او که خود همکار دوستدار محیط زیست بود و … در جواب اینجانب و دیگران فقط یک جمله گفت که اگر صد میلیون بهم می دادند هرگز حاضر به چنین معامله ای با این حیوان روبه انقراض نمی شدم و هرگز شرافت انسانی خود را با هیچ چیز دیگری معامله نمی کنم.

بله او که می توانست یواشکی و بدون اطلاع احدی این حیوان نجیب را که سالهاست زند گی مسالمت آمیزی با اهالی این دیار داشته است را سر به نیست کند! در یک حرکت انسانی والا و قابل تقدیر با اداره محیط زیست منطقه تماس گرفته و بعد اکیپ ارسالی به همراه دکتر دامپزشک جناب دکتر اکرامی سورکی این حیوان در دام را با روش بیهوشی زنده گیری کرده و با کمک جوانان محل به آرامی درون پتو گذاشته و به محل حمل نمودند و سپس در قفس آهنی منتقل و به محیط بانی سمسکنده ساری منتقل تا پس از مداوای  اولیه دوباره به محیط طبیعی خود برگردد.

به دام افتادن و مشاهده نزدیک پلنگ در سنه کوه  سوژه تمام خبرگزاریها و محافل نه تنها منطقه و کشور بلکه دنیا شده است و آنچه اتفاق افتاد همین بود. به گفته دکتر اکرامی دامپزشک همراه اکیپ محیط زیست منطقه این پلنگ نر ۵ ساله از ناحیه کتف و دست در تله سیمی گرازگیر کشاورزان در منطقه سنه کوه بین جنگل و گندم زار گرفتار و پای آن دچار خراش شده و به دلیل این آسیب ها تحت تیمار و درمان این دامپزشک است. البته در تماس تلفنی اینجانب در روز یکشنبه هم حال عمومی آنرا بسیار خوب گزارش کرده که چند کیلو گوشت دامی هم به خوبی تغذیه کردند و فعلا قدری کوفتگی و کشیدگی عضله دارد که تا آخر هفته برای رهاسازی کاملا آماده خواهد شد. دکتر اکرامی ابراز امیدواری کرد تا چند روز آینده با نصب قلاده ردیاب ماهواره ای بتوان این پلنگ را در زیستگاه اصلی اش همان سنه کوه رهاسازی کرد. چرا که قطعا پلنگ ماده با توله اش که اکنون در همان منطقه زیست می کنند نیازمند شکار و تغذیه و کمک این حیوان نر دارند

پلنگ نر ۵ ساله از ناحیه کتف و دست در تله سیمی گرازگیر کشاورزان در منطقه سنه کوه بین جنگل و گندم زار. 22 اردیبهشت 1396. عکس از مهندس محمد عبدی

پلنگ در حال معاینه بعد از بیهوشی

تلاش داوطلبانه سنه کوهی ها در حمل پلنگ به محل. عکس ها در ادامه

پلنگ نر ۵ ساله از ناحیه کتف و دست در تله سیمی گرازگیر کشاورزان در منطقه سنه کوه بین جنگل و گندم زار. 22 اردیبهشت 1396. عکس از مهندس محمد عبدی

و

پتوپیچ کردن پلنگ برای حمل و درمان اولیه فوری

عکس و فیلم یادگاری اهالی سنه کوه از پلنگ بیهوش شده

عکس و فیلم یادگاری اهالی سنه کوه از پلنگ بیهوش شده

پلنگ بعد از به هوش آمدن در راه حمل به مرکز درمانی باغ وحش سمسکنده

دامنۀ دارابکلا...

ما را در سایت دامنۀ دارابکلا دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 166 تاريخ: پنجشنبه 28 ارديبهشت 1396 ساعت: 19:04

صفحه بندی