
علامه طباطبایی. شهیدمحراب آیة الله سید محمدعلی قاضی
5399 : سلسله مباحث قرآن در صحنه (قسمت 44). إِنَّمَا النَّجْوَى مِنَ الشَّیْطَانِ لِیَحْزُنَ الَّذِینَ آمَنُوا وَلَیْسَ بِضَارِّهِمْ شَیْئًا إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ. جز این نیست که گفتگوی محرمانه [بی منطق و رازگویی بی دلیل] از [ناحیۀ] شیطان است تا مؤمنان را اندوهگین کند، ولی نمی تواند هیچ گزندی به آنان برساند مگر به فرمان خدا. و مؤمنان فقط باید بر خدا توکل کنند [که توکل کننده به خدا از گزند شیطان مصون است.]. (سوره ۵۸: المجادلة - جزء ۲۸ - آیۀ 10، ترجمۀ شیخ حسین انصاریان)
تفسیر مرحوم علامه طباطبایی : «مراد از نجوى _به طورى که از سیاق استفاده مى شود_ نجوایى است که آن روز در بـیـن مـنـافـقین و بیماردلان جریان داشته، نجوایى که از ناحیه شیطان بوده. به این مـعـنـا که شیطان عمل را در دلهایشان جلوه داده بود و تشویقشان کرده بود که با یکدیگر نـجـوى کـنـنـد تـا مـسـلمـانـان را انـدوهـگـیـن و پـریـشـان خـاطـر کـنـنـد، تـا خیال کنند مى خواهد بلایى بر سرشان بیاید.
خـداى سـبـحـان بـعـد از آنکه نجوى را با آن شرایط براى مؤمنین تجویز کرد، مؤمنین را دلگـرم و خـاطـر جـمع کرد که این توطئه ها نمى تواند به شما گزندى برساند، مگر بـه اذن خـدا، چـون زمـام امـور هـمـه بـه دسـت خـدا اسـت، پـس بـر خـدا تـوکـُّل کـنـیـد، و از ضـرر نـجواى منافقین اندوهگین نشوید که خدا تصریح کرده به این که: و مـن یـتـوکـل عـلى اللّه فـهـو حـسـبـه. و وعـده داده کـه هـر کـس بـر او تـوکـل کـنـد خـدا بـرایـش کـافـى اسـت، و بـا ایـن وعـده وادارشـان مـى کـنـد بـر تـوکل و مى فرماید: که توکل از لوازم ایمان مؤمن است، اگر به خدا ایمان دارند باید بر او تـوکـل کنند که او ایشان را کفایت خواهد کرد.» (منبع: المیزان)
دامنۀ دارابکلا...ما را در سایت دامنۀ دارابکلا دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 129