پست 3874 : به قلم مهندس محمد عبدی سنه کوهی 83 . «سلام بر شما کبلاقا ابراهیم عزیز. از مطلب جالب و گزارش گونه پست 3872 اینجا، و مطایبه زیبا و خواندنی به دکتر سروش و کنایه به تجربه های رسولانه او با اطلاعم تا حدودی. و طوفانی فکری جدیدی بپا کرده و مُخ ها رو بکار گرفته خیلی خندیدم و مشعوف شدم و ...
از درخواست جنابعالی هم استقبال و جهت مزید اطلاعات عرض کنم که زری زری شما و «مِه زن کجا» و کفشدوزک یا پینه دوز به زبان فارسی با نام تیره کوکسینلیدها، جزء سوسک ها به حساب می آیند و برای زیست بوم بسیار سودمند است و آن ها را در کشاورزی رایج و بیشتر کشاورزی زیستی برای از میان بردن آفات و قارچ ها به کار می گیرند.
کفش دوزک ها به ویژه در از بین بردن شَته ها، یا شپش های گیاه بسیار مؤثرند و می توان از آن ها به عنوان روش دفع آفات بیولوژیک استفاده کرد. اما کفش دوزک هایی نظیر سوسک کدو و سوسک سویا نیز وجود دارند که به جای حشرات، گیاهان خوراکی را می خورند و آسیب قابل توجهی به باغ ها می رسانند.
انواع مختلف مفید و مضر کفش دوزک ها در ظاهر جذابند. کفش دوزک ها در گروه های بزرگ در محل هایی که معمولاً هر سال در آنجا اُتراق می کنند به خواب زمستانی می روند. زیست شناسان عقیده دارند که تجمع کفش دوزک ها در محل خواب زمستانی سبب جلب کفش دوزک های دیگر برای خواب زمستانی در همان محل می شود.
کفش دوزک ها گروهی و جمعی به طور مطبق (طبقات مختلف) به خواب زمستانی می روند. این خواب زمستانی که به صورت گروهی انجام می شود احتمالاً سبب می شود که گرمای کمتری از دست بدهند و شانس آنها را برای تحمل و به پایان رساندن زمستان سرد افزایش دهد.
فصل جفت گیری ماه می و ژانویه است و جفت گیری کفش دوزک های هفت خال بسیار دیدنی است. کفش دوزک ماده در دوران زندگی کوتاه خود بیش از 2000 تخم زرد کوچک می گذارد و به این دلیل نیاز به تغذیه کافی از شَته دارد.
در نتیجه برای کنترل آفات مفید می باشند. نام کفش دوزک از زمان قرون وسطی آمده. به کفش دوزک اصطلاحاً بانوی سوسک ها (Lady beetle) یا بانوی حشرات (Lady bugs) هم می گویند.
حال جناب کبلاقا خلاصه این عروس حشرات که زمستان گذرانیش هم به صورت حشره بالغ است با گرم شدن محیط خانه شما از کنار و گوشه خانه شما و یا همراه مواد دیگر به خانه شما امده بود دچار توهّم فصل گرم شد و به دیدنت آمد.
ان شاءالله خبر خیر و خوشی به زودی به شما خواهد رسید. همیشه موفق و خندان باشید. در این ایام ولادت و هفته وحدت»
پاسخ دامنه : به نام خدا. سلام من هم به رفیقم متخصص و کارشناس متبحّر منطقه مهندس محمد عبدی. عجب اطلاعات وُفوری ریختی به دامن دامنه. پس که این طور!؟ دامنه اَصِّن کنایه بلده مهندس؟ من همش به تصریح ام اَمش.
خیلی خوب و عالی نگاشتی. آها پس ایطوریه؟ من خالش را نشمردم که گفتی هفت تاست. ولی وقتی گذاشتم زیر دوربینم دیدم دو بالش را به تدافع و شاید تهاجم سیخ کرده!
دامنۀ دارابکلا...ما را در سایت دامنۀ دارابکلا دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 136